Goed geland in Iran

24 maart 2019 - Teheran, Iran

Na een tussenstop in Istanbul ben ik vannacht doorgevlogen naar Tehran.

Op de eerste vlucht zat ik naast een Irakees uit Dordrecht, op reis naar Bagdad.

Op devlucht naar Tehran zat ik naast een jonge Iraanse vrouw, woonachtig in Berlijn en op familiebezoek vanwege het Iraanse Nieuwjaar.

Het visum bij het vliegveld regelen was een tijdrovende formaliteit, verder geen probleem.

Op het vliegveld van Tehran ontmoette ik een Frans-Oostenrijkse man, die naar Iran komt om te skieen.

We hebben een taxi naar Tehran gedeeld.

Na lang onderhandelen met de chauffeur, terwijl wij Iraanse simkaarten kochten, liepen we naar de auto.

Het bleek een Peugeot 205 re zijn.

De fiets werd op het dak vastgesjorrd,

Terwijl de skies van Kilian tegen de versnellingspook aanduwden.

Onderweg begon chauffeur Achmed weer over de prijs te onderhandelen.

Gezien de afstand- ruim30 km - is 70000 rial pp ook wel redelijk.

Voor minder dan 5€ werd ik voor het hotel afgezet

In het dak van de auto zat een fikse deuk,

Kwestie van terugduwen hoop ik.

Omdat ik 's middags pas in kon checken ben ik begonnen met de fiets in elkaar zetten.

Hier was ik eigenlijk te moe voor.

Na het douchen en een paar uurtjes slapen de omgeving een beetje per fiets verkend.

Er zijn wel wat fietsstroken in Tehran,

Maar om de haverklap staat er een auto geparkeerd of word je door een automobilist gesneden.

1. Harry Gijsman:
    24 maart 2019
    Fijn te lezen dat het met je visum gelukt is Ulrich!
    Het avontuur kan beginnen.
  2. Hilde:
    25 maart 2019
    Fijn dat het gelukt is met je visum Ulrich! Jammer vh dak vd chauffeur. Maar ik zou die auto wel s volgeladen gezien willen hebben ;)
    Fiets ze daar, x
  3. Steffen:
    25 maart 2019
    Veel plezier Ulrich. En let wel een beetje op graag.
  4. Allard:
    25 maart 2019
    En hoe verloopt de communicatie? Ik las ergens dat de taal Farsi een indo-europese taal is die ver verwant is aan het Nederlands. Dochter of meisje is in het Perzisch bijvoorbeeld ‘dokhtar’, ‘moeder’ is ‘madar’ en ‘ster’ is ‘setare’.
    Misschien kun je zelfs een biertje bestellen in het Nederlands ;=)